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Have you ever wondered how names shape our world - not just names of people and places, but names of companies, products, museums, and even trains? How does multilingualism influence branding, identity, and cultural perceptions in a globalized society?
We are delighted to invite researchers, scholars, and enthusiasts to the 8th International Symposium “Names in the Economy”, hosted by the Department of Romance Studies at Johannes Gutenberg University Mainz from 25–27 June 2026.
This year’s theme, “Ergonyms and Multilingualism”, explores the fascinating interplay between names in public spaces, branding strategies, and linguistic landscapes. The conference will address topics such as:
🔹 The role of foreign-language elements in product and company names
🔹 Naming strategies in multilingual and multicultural markets
🔹 How names contribute to cultural identity and communication
🔹 Ergonyms in advertising, transport, institutions, and the arts
We welcome oral presentation proposals from across disciplines. To apply, please submit an abstract (max. 500 words) by 31 October 2025 to nite8@uni-mainz.de. Selected papers will have the opportunity to be published in the conference proceedings after peer review.
The conference language is English. If your presentation is in another language, please provide English slides.
Join us for stimulating discussions, new insights, and a vibrant exchange at the crossroads of linguistics, marketing, and cultural studies!
Stay tuned for further details about registration, accommodation, and the social program.
👉 Submit your abstract by 31 October 2025 and be part of this exciting event!
For more information, contact the organizers: Antje Lobin and Holger Wochele.
Einladung zum internationalen Symposium „Names in the Economy VIII“ in Mainz (25.–27. Juni 2026)
Haben Sie sich schon einmal gefragt, wie Namen unsere Welt prägen – nicht nur Personen- und Ortsnamen, sondern auch Unternehmens-, Produkt-, Museums- oder sogar Zugnamen? Welche Rolle spielt Mehrsprachigkeit in Markenbildung, Identitätskonstruktion und kultureller Wahrnehmung in einer globalisierten Gesellschaft?
Wir laden Forscherinnen, Wissenschaftlerinnen und Interessierte herzlich ein zum 8. Internationalen Symposium „Names in the Economy“, das vom 25.–27. Juni 2026 vom Institut für Romanistik der Johannes Gutenberg-Universität Mainz ausgerichtet wird.
Das diesjährige Thema, „Ergonyme und Mehrsprachigkeit“, beleuchtet die spannende Wechselwirkung von Namen im öffentlichen Raum, Markenstrategien und sprachlichen Landschaften. Die Tagung behandelt unter anderem folgende Themen:
🔹 Die Rolle fremdsprachiger Elemente in Produkt- und Unternehmensnamen
🔹 Namensstrategien in mehrsprachigen und multikulturellen Märkten
🔹 Der Beitrag von Namen zu kultureller Identität und Kommunikation
🔹 Ergonyme in Werbung, Verkehr, Institutionen und Kunst
Wir freuen uns auf Vorschläge für mündliche Vorträge aus verschiedenen Disziplinen. Bitte senden Sie Ihr Abstract (max. 500 Wörter) bis spätestens 31. Oktober 2025 an nite8@uni-mainz.de. Ausgewählte Beiträge haben die Möglichkeit, nach Peer-Review in den Tagungsbänden veröffentlicht zu werden.
Die Konferenzsprache ist Englisch. Bei Präsentationen in anderen Sprachen bitten wir um Folien in englischer Sprache.
Seien Sie dabei, wenn es darum geht, Namen aus der Perspektive von Linguistik, Marketing und Kulturwissenschaften neu zu entdecken und zu diskutieren!
Weitere Informationen zu Anmeldung, Unterkunft und Rahmenprogramm folgen in Kürze.
👉 Reichen Sie Ihr Abstract bis zum 31. Oktober 2025 ein und werden Sie Teil dieses spannenden Events!
Kontakt: Antje Lobin und Holger Wochele

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